Následnice posledních opočenských majitelů Kristina Colloredo-Mansfeldová odvezla svých 34 obrazů už v lednu. Neprodloužila s památkáři smlouvu o výpůjčce, podle které visely v Opočně po tři roky. Chtěla si na zámku pronajmout letohrádek pro kulturní akce, ale se zámkem se nedohodla.
Fotogalerie |
"Teď jsou obrazy na zámku na Dobříši u mého bratrance, čekají zabalené v jedné místnosti. Letos je tam vystavíme. Přece jen opočenský zámek je státní, rozhodli se mi ho nevydat, a Dobříš patří Colloredo-Mansfeldům," řekla Kristina Colloredo-Mansfeldová.
Domáhala se opočenského zámku od roku 1991, dokonce se jí na čtyři roky vrátil do správy, ale kvůli dalším soudům se dostal zpět státu. S bratrancem dřív vysoudila pouze sbírku obrazů po dědečkovi. V její části byly i hodnotné malby s dobou vzniku od 16. do 19. století, portréty či žánrové obrazy.
Některé obrazy zrestaurovali, jiné se do Opočna vrátily
V opočenské expozici však návštěvníci už skoro žádná prázdná místa neuvidí. Pouze v jednom salonu chybějí tři velká plátna.
"Tyto obrazy měly štukové rámy, takže u nich to bylo komplikovanější a jejich repliky se teprve vyrábějí. Nebylo tak snadné vše nahradit. Obrazy z depozitářů nebyly vždy v ideálním stavu, museli jsme přistoupit k restaurování a vyžádali jsme si některé naše obrazy původně zapůjčené jinam," uvedl opočenský kastelán Josef Jirák. Akademičtí malíři Šárka a Petr Bergerovi a Jana Záhořová odborně obnovili několik maleb.
Obraz Pastevecká scéna z 2. poloviny 17. století před a po opravě. Nahradí odvezené obrazy v Opočně.
Renovoval se například obraz neznámého autora z 18. století Kristus v chrámu nebo závěsný obraz Pastevecká scéna od Phillipa Petera Roose z druhé poloviny 17. století. Při restaurování se také ukázalo autorství obrazu Svatá rodina se sv. Janem Křtitelem a sv. Annou. Připojená signatura přiřazuje obraz neznámému malíři jménem Adalbertus Pichel.